Az idő kezd egyre fagyosabbá kezd válni, ami nem csak az embereket, de az autókat is megviselheti. Van azonban egy egyszerű tipp, amivel jelentősen növelheti autója élettartamát, ez pedig a dízel autó melegítése. (Természetesen a benzines autóknak sem árt a melegítés, de erről majd legközelebb írok).
Tudta, hogy a belsőégésű motorok a kopásuk 70%-át a hidegüzem alatt szerzik? Ez az öregedés lelassítható, ha minden indítás után hagyja, hogy a motor bemelegedjen.
Mi is történik a motorban, amikor beindítja?
- fázis: indítózás
- fázis: motor működése az olajnyomás felállásáig
Ha a második fázisban magas fordulatszámon pörgeti a motort, akkor a megfelelő olajnyomás hiányában erősen kopik a mechanika – nem érdemes tehát azzal siettetni a folyamatot, hogy feljebb tolja a fordulatszámot.
Az optimális indítás során a harmadik fázis a melegítő járatás, ami már megfelelő olajnyomás mellett történik, az üzemi hőmérséklet eléréséig.
Mi a különbség a benzines és a dízel autó melegítése között?
A két típus között az igazi eltérések a 3. fázisban vannak: a dízel autókban ugyanis ebben a szakaszban lassan ég el az üzemanyag. Mivel a gyulladás késleltetetten követezett be, ezért az égési csúcsnyomás hirtelen alakul ki, nagyobb a hőterhelés a motoron belül, ráadásul a hideg olaj nehezen szivattyúzható és kenhető. A hangosabb motorhangot ilyenkor az okozza, hogy a dízelmotorban ilyenkor tökéletlen az égés. Ugyanez a jelenség az oka annak is, hogy a dízelautó motorjának alkatrészei ilyenkor jobban kopnak.
A másik nagy különbség, hogy a dízelmotorokban mások az illesztési hézagok például a henger és a dugattyúgyűrű között, hidegen jobban kimozdul, ami szintén erősebb kopással jár.
Van azonban 3 nagy előnye a dízel motoroknak a benzinesekkel szemben:
- a gázolaj kevésbé csökkenti meg a hengerfalak kenését, ráadásul valamennyi kenőhatással önmaga is rendelkezik.
- mivel a dízelmotorok alacsonyabb alapjáraton üzemelnek, ezért a dugattyú kevesebbszer ütődik hozzá a henger falához
- a hideg és a meleg találkozásának hatására a dízeles motorokban kevesebb kondenzvíz keletkezik. A kondenzvíz az égéstermékkel reakcióba lépve savas kémhatású folyadék kialakulását okozza, ami komoly károkat okoz minden motorban. Szerencse, hogy a dízelautókban kevesebb van belőle!
Hogyan hosszabbíthatja meg dízel autója élettartamát?
- Mindig csak kiváló minőségű üzemanyagot tankoljon
- Indítás után a dízel autó melegítése során ne adjon gázt! Hagyja, hogy szépen beinduljon a motor.
A lehűlt hengerfej hirtelen terhelésre kisebb területeken felforrósodhat, ami hőfeszültséghez vezethet. Ennek elkerülésére csupán pár percet kell várnia indítás után. Természetesen a mérnökök gondoltak a hőelvezetésre, egy-egy hirtelen gázadástól nem fog tönkremenni a motor, de hosszú távon megelőzheti a károsodás egy részét. - Kerülje a túl magas és alacsony fordulatszámot is!
Igen! Az alacsony fordulatszám ugyanúgy káros, mint a magas. Kis fordulatszámon a siklócsapágy ugyanis lökésszerű erőknek van kitéve, ráadásul a hidrodinamikus kenés hiánya következtében vegyes súrlódás kialakulhat. - Kerülje a még hideg motor leállítását!
Ha csak pár kilométert tesz meg az autóval, akkor a hideg motorban nem párolog el a savas kondenzvíz, de még a kipufogógázok sem kerültek teljesen feldolgozásra. Így a levegőbe kerülő gáz jóval károsabb, mint meleg motor esetében. - Az üzemanyag mellé töltsön vagy töltessen megfelelő üzemanyag adalékokat! Ha a Stefimester műhelyében szerelteti autóját, szívesen ajánlok a típusnak megfelelő adalékot, sőt, fel is töltöm vele az autót!
Jöjjön el hozzám és további hasznos tanácsokkal segítek, hogyan hosszabbíthatja meg autójának élettartamát!